کناف ، کناف ایران ، کی پلاس

طراحی ، نظارت ، اجرا

سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

کناف ، کناف ایران ، کی پلاس

کناف :

نام یک شرکت آلمانی تولید کننده پنل های گچی کناف و سیستم درای وال کناف می باشد که به اشتباه به کلیه سیستم درای وال در ایران کناف گفته می شود .

کی پلاس :

پس از خروج شرکت کناف از ایران این شرکت واگذار شده و با نام جدید کی پلاس کناف مشغول به فعالیت شده است .

سیستم درای وال

سیستم ساخت و ساز خشک کناف ایران می باشد که در این سیستم کلیه مصالح کناف خشک هستند و توسط پیچ به همدیگر متصل می شوند , به طور کلی اجزای تشکیل دهنده کناف ایران سیستم ساخت و ساز خشک عبارتند از : صفحات روکشدار گچی کناف یا مسلح سیمانی ، پروفیل های گالوانیزه سرد نورد شده کناف ایران یا چوب ، ادوات اتصال و مصالح درز گیری کی پلاس .با استفاده از اجزای یاد شده می توان ساختار هایی نظیر دیوار جدا کننده ، دیوار های پوششی ، سقف کاذب و ….. را اجرا نمود .

سقف کاذب یکپارچه

سقف های کاذب یکپارچه کناف ساختارهای سبکی هستند که به واسطه تولید صنعتی کناف ایران ، دارای مشخصات فنی استاندارد بوده و جایگزین بسیار مناسبی برای سقف های کاذب غیر استاندارد ساخته شده با رابیتس و گچ میباشند. این ساختار کناف شامل زیرسازی سبک فولادی معلق ساخته شده با مقاطع L ،U و C بوده که صفحات روکشدار گچی کناف در یک یا دو لایه، به وسیله پیچ مخصوص بر روی آن ها نصب می شوند. درزهای میان این صفحات کناف به وسیله نوار و بتونه مخصوص کی پلاس درزگیری شده و بدین ترتیب سطحی یکپارچه و بدون درز حاصل میشود. سطح بدست آمده قابلیت اجرای رنگ و پوشش های دیگر را خواهد داشت. فضای خالی پشت سقف کاذب کناف ، امکان استفاده از انواع عایق حرارتی و صوتی را فراهم نموده و عبور و دسترسی به تأسیسات الکتریکی و مکانیکی را میسر می سازد.

کناف ایران ، کی پلاس

از مزایای سیستم درای وال کناف ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد :

سرعت اجرایی بالا:

اجرای سریع و آسان زیرسازی کی پلاس و صفحات کناف ، عوامل مهم در سرعت بالای اجرای این ساختار بوده، به طوری که با حداقل نیروی انسانی می توان در کمترین زمان ممکن سطوح وسیعی را پوشش داد. همچنین، سقف های کاذب یکپارچه کناف دارای قابلیت رنگ آمیزی، بلافاصله پس از خشک شدن بتونه و یا لایه پوششی بوده که سرعت اجرای بالا و در نتیجه کاهش مدت زمان اجرای پروژه در بازگشت سریع سرمایه بسیار موثر خواهد بود.

اجرای آسان:

اجرای ساختارهای خشک کناف ایران تا حدی آسان است که در بسیاری از کشورهای دنیا، افراد معمولی، اجزای ساختار کی پلاس را از فروشگاه های تجهیزات ساختمانی خریداری نموده و با مطالعه دستورالعمل های مربوطه و با استفاده از ابزار ساده نسبت به اجرای آن اقدام می نمایند.

دقت بالا در اجرا:

به طور کلی، ساختارهای خشک کناف ایران از مصادیق ساخت و ساز صنعتی بناها به شمار میروند. به دلیل روش اجرایی آسان و استاندارد کی پلاس، خطاهای اجرایی و هزینه های ناشی از آن کاهش یافته و عملیات اجرایی کناف با دور ریز بسیار کم مصالح و صرفه جویی در مصالح، نیروی انسانی و زمان همراه است.

انعطاف معماری بالا:

این ساختار کناف ایران از نظر معماری بسیار منعطف بوده و در ساخت سقف های معلق تزیینی ( دکوراتیو ) کاربرد ویژه دارد. بدون شک، خصوصیت اخیر مهمترین مزیت سقف کاذب کناف، به(ویژه در کشوری با معماری غنی همچون ایران به شمار م یرود. این ساختار کی پلاس دارای قابلیت پذیرش انواع اشکال، شکست ها و طر حهای تزئینی بوده که حتی در مرحله بهره برداری از بنا نیز قابل اجرا می باشند.

عدم نیاز به پیش بینی آویز:

در سقف های کاذب کناف معمولی، قبل از اجرای سقف رابیتس نیاز به پیش بینی آویز وجود دارد، ولی در سقف های کاذب کناف آویز گیری جزء خود ساختار کی پلاس بوده و پس از اتمام کارهای سازه ای و تاسیساتی، به راحتی قابل اجرا است.

ایمن در برابر زلزله:

محاسبات نشان می دهد که سقف های کاذب کناف به خوبی در برابر شتاب هایی به بزرگی بیش از 0/5 g از خود مقاومت و پایداری نشان می دهند )این در حالی است که شتاب مبنای طرح در زلزله خیزترین مناطق ایران حداکثر 0/35 g می باشد(. مهمترین عوامل در مقاومت این ساختار در برابر زلزله، سبکی وزن آن و بهره گیری از اتصالات و مهارهای استاندارد و مستحکم می باشد. وزن این نوع سقفها بسیار کم بوده به طوری که این مقدار برای ساختار تک لایه با پنل 5/ 12 میلیمتری کمتر از 15 کیلوگرم بر متر مربع م یباشد )با احتساب وزن زیر سازی(.

دستیابی به مشخصات فنی مورد نیاز طراح:

با توجه به بهره گیری از اجزای استاندارد و انجام آزمایشات در این نوع ساختارها کناف ایران ، کمیت های مرتبط با فیزیک ساختمان )مانند عملکرد صوتی، عملکرد حرارتی و مقاومت در برابر آتش( از طریق مدارک فنی شرکت کناف در دسترس می باشد. به علاوه، برای دستیابی به کمیتهای خاص، ساختارهای ویژه کناف ایران قابل طراحی میباشند. این ویژگی اجازه میدهد که طراحان و سازندگان، معیارهای فنی مورد نظر خود را در طراحی و اجرای بنا پیاده سازی نموده و با انتخاب ساختار مورد نظر، کمیتهایی نظیر عبور حرارت و صوت و مقاومت در برابر حریق را تحت کنترل در آورند )امکانی که غالبا برای ساختارهای بنایی وجود ندارد(.

و در نهایت سوال تکراری آیا درای وال ( کناف ایران – کی پلاس ) بهتر است یا گچ و رابیتس : با توجه به موارد بالا در صورت اجرای صحیح و اصولی سیستم درای وال سیستمی کناف ایران به مراتب بهتر از سیستم قدیمی گچ و رابیتس است .

اجرای زیر سازی سقف کناف D112a

اجرای سازه تراز:

به وسیله ریسمان رنگ پاش یا تراز لیزری ، خط تراز سقف کاذب کناف بر روی دیوار پیرامونی مشخص می شود. سازه تراز در محل خود به وسیله عامل اتصال مناسب و در فواصل معین )مطابق جدول زیر( به دیوار زمینه متصل می گردد. توجه شود که در کلیه ساختارهای سقف کاذب کناف، سازه تراز کی پلاس به دو صورت قابل اجرا است؛ باربر و غیر باربر.

نکات فنی:

1 – فاصله اولین عامل اتصال از انتهای سازه تراز کناف ایران نباید از 10 سانتیمتر بیشتر باشد.

2 – برای اتصال سازه تراز کی پلاس به دیوار خشک کناف می توان از پیچ TN یا FN استفاده نمود )پیچ ها به استادها متصل م یگردند(. در صورتی که زیرسازی کناف ایران در محل اتصال وجود نداشته باشد، میتوان قبل از پنل گذاری کناف ، یک نوار تسمه فولادی گالوانیزه به عرض 100 و ضخامت 6/ 0 میلیمتر را به صورت سراسری در تراز مورد نظر به وسیله پانچ یا پرچ بر روی استادها اجرا نمود تا زیرسازی در تمام نقاط در تراز سقف ایجاد گردد.

3 – درصورت بنایی بودن دیوار پیرامونی، سازه تراز پس از نازک کاری و بر روی پوشش نهایی گچ دیوار اجرا م یشود. همچنین، باید نوار چسب جداکننده درحد فاصل سازه تراز و دیوار قرار گیرد. درصورت نیاز به ایجاد خط سایه در فصل مشترک دیوار و سقف کناف )به ویژه در دیوار های با پوشش کاشی یا سنگ( می توان پنل را با فاصله از دیوار اجرا نمود و لبه آن را به وسیله جیبید پوشش داد. در این صورت استفاده از نوار چسب جداکننده لازم نخواهد بود. برای اتصال نبشی کناف به دیوار بنایی استفاده از پیچ درای وال مجاز نمی باشد.

4 – در لبه های باربر، نشیمن گاه سازه های پنل خور کناف یا باربر بر روی بال سازه ترازکی پلاس باید حداقل 20 میلیمتر باشد.

5 – در لبه های غیر باربر، حداکثر کنسول کناف در سازه 15 CD60 سانتیمتر، در سازه 10 F47 سانتیمتر و در پنل گچی 10 سانتیمتر است.

6 – در لبه های غیر باربر، بکارگیری سازه تراز کی پلاس اختیاری است؛ لیکن نصب آن اجرای سقف را آسان تر می نماید. در صورت وجود سازه تراز، توصیه می شود صفحات کناف در حاشیه کار به آن پیچ شوند.

7 – برای باربر نمودن سازه تراز کناف ایران در محل اتصال به دیوار خشک کی پلاس یا حاشیه های باکس در سقف کاذب کناف ، استفاده از سازه UD28 با اتصال به سازه های عمودی در فواصل حداکثر ۶٠ سانتیمتر پیشنهاد میگردد.

8 – نصب سازه تراز کی پلاس در سقف های کاذبی که دارای عملکرد صوتی و یا کد حریق هستند الزامی است )چه در لبه های باربر و چه در لبه های غیر باربر(.

9 – در صورت نیاز به عایق بندی صوتی سقف کناف ، قبل از نصب سازه ترازکی پلاس ، دو ردیف خمیر درزبند کناف بر جان آن اجرا می شود. عدم رعایت جزئیات اخیر، سهم زیادی در نقصان عملکرد صوتی ساختار خواهد داشت.

نکات مهم اجرایی سقف های کاذب کناف ایران یا کی پلاس

اجرای آویزها:

به وسیله ریسمان رنگ پاش، محل اجرای آویزها سقف کناف بر روی سقف اصلی مشخص می شود. با استفاده از عامل اتصال مناسب، آویز کناف ایران به سقف اصلی متصل میشود. برای این منظور و بسته به نوع و شرایط سقف اصلی، می توان از مهار چکشی )برای سقف های بتنی( و یا مهارهای ویژه اعضای توخالی )برای بلوک های سقفی سفالی یا سیمانی در سقف های تیرچه بلوک( استفاده نمود. فواصل آویزها کی پلاس بر اساس رده وزنی سقف کاذب و نوع مقاومت در برابر حریق و از طریق جداول مندرج در این دفترچه استخراج می شود. در صورت نیاز به افزایش ارتفاع آویز، از قطعه رابط نانیوس استفاده می شود.

به منظور اجرای پیچ اولین آویز در فاصله ۱۰ سانتیمتری از دیوار، زمینه در سقف های کاذب کناف که معمولا جای دست مناسبی نداشته یا پیچ کردن بصورت مستقیم توسط دستگاه پیچ زن به راحتی امکان پذیر نمی باشد، موارد زیر پیشنهاد م یگردد:

۱- استفاده از کوپلینگ سرکج.

۲- باربر کردن نبشی تراز و حذف اولین آویز در فاصله ۱۰ سانتیمتری.

۳- استفاده از رکاب نانیوس.

۴- استفاده از آویز ترکیبی به همراه بست اتصال کامل تا شده )دوبل( و براکت و پیچ زنی از یک سمت.

 

اجرای سازه های باربر:

سازه های باربر کناف توسط رکاب به آویز متصل می شوند. با توجه به تراز مورد نظر، رکاب توسط سوزن تنظیم ارتفاع کی پلاس به آویز متصل می شود. سازه باربر توسط دو عدد پیچ LN به رکاب متصل می شود.

اجرای سازه های پنل خور:

سازه های پنل خور کناف ایران توسط قطعه اتصال کامل یا قطعه اتصال نیمه، به ساز ههای باربر متصل می شوند.

 

معرفی انواع ساختار های سیستم درای وال :

سقف یکپارچه کناف ایران

سقف مشبک ( کلیک ) کناف ایران

باکس های نور مخفی کناف ایران

دیوار های جدا کننده کناف ایران

دیوار های پوششی کناف ایران

دیوار های خارجی ضد آب کناف ایران

سقف های ضد آب برای فضاهایی مانند استخر کناف ایران

 

آیا روی پنل های گچی کناف ایران امکان بکار گیری ابزار گچی وجود دارد ؟

بله هم می توان از ابزارآلات پلی یورتان استفاده نمود و در صورت علاقه به گچ کاری می توان از ابزار گچی استفاده نمود .

در سیستم درای وال کناف ایران ، ترک همیشه وجود دارد ؟

خیر در صورت اجرای صحیح ، ترکی در کار نیست همان طور که در اجرای گچ و رابیتس هم اگر درست اجرا نشود شاهد ترک های عمیق و زنده خواهیم بود .

همین حالا جهت مشاوره اجرای سیستم درای وال در پروژه خود تماس حاصل فرمایید

09195344223 – 44141707 – 09122230743

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.